مجله زندگی و سرگرمی

نکات مهمی که در زندگی بهتر است بدانید

مجله زندگی و سرگرمی

نکات مهمی که در زندگی بهتر است بدانید

  • ۰
  • ۰

حتما همه شما با چک برگشتی و معضلات آن آشنا هستید. چک برگشتی به معضلی تبدیل شده است که افراد مخصوصا کسبه و تجار که برای خرید های عمده خود و جابجایی پول نیاز به چک دارند دچار نگرانی در این مورد هستند و به دنبال راهی برای اطمینان پیدا کردن از چک مشتری می گردند.

استعلام چک برگشتی با کد ملی یکی از سوالاتی است که افراد زیادی از ما می پرسند برای اینکه ببینند آیا استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر است یا نه؟

جواب ما به این سوال منفی است. استعلام چک برگشتی با کد ملی غیر ممکن است. شاید فکر کنید که چقدر خوب می‌شد که اگر به راحتی و با کد ملی، امکان دریافت استعلام وجود داشت تا بانک مرکزی برای رفع همه مشکلات ناشی از چک و چک برگشتی قانون جدیدی تصویب کرده است و بر اساس این قانون می توان از وضعیت موجودی دارنده حساب و صادر کننده چک، سابقه او در صادر کردن چک در قدیم پی ببرد.

ما گفتیم که استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر نیست، پس راه استعلام و شناسایی در این زمینه چیست؟ برای این منظور همه دسته چک ها تبدیل به چک صیادی شده اند.

 

چک صیاد چیست؟

چک صیاد چک های یک شکل و یک رنگی هستند که با هدف یکپارچه ‌سازی و استاندارد سازی طراحی‌ شده و هویت اوراق بهادار را پیدا خواهد کرد. طبق روال جدید، دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته‌چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی باید ابتدا اعتبارسنجی شود و در صورتی که دارای اعتبار بود دسته چک برایش صادر می‌گردد.

فردی که چک صیادی دریافت می‌کند باید کد 16 رقمی که بر روی چک درج شده است را در سامانه صیاد بانک مرکزی وارد کند. 

بنابراین کسی که قصد دریافت چک از آن شخص را دارد می تواند به جای استعلام چک برگشتی با کد ملی با مراجعه به سامانه صیاد به راحتی اعتبار چک را استعلام کند.

نحوه استعلام چک صیادی

در این سامانه، امکان استعلام هر برگ چک با توجه به شناسه استعلام تولیدی توسط بانک مرکزی، فراهم‌ شده تا امنیت بیشتری در حوزه مبادلات چک ایجاد شود. 

افراد می توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱  و در قالب  شناسه استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱   از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

پاسخ استعلام به چه صورت است؟

  • وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
  • وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • وضعیت نارنجی:‌  صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده، متوجه شدید که در قانون جدید چک برگشتی به جای استعلام چک برگشتی با کد ملی می‌توان توسط کد صیادی درج شده بر روی چک‌ها آن را استعلام کرد.

در صورتی‌که در این زمینه سوال بیشتری دارید می توانید با مراجعه به اپلیکیشن قوانین و مقررات شهرداد با وکیل آنلاین ما تماس برقرار کنید.

 

  • ۰۰/۱۲/۱۵
  • shahrdaad app

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی